پمپ سیرکولار چیست؟

پمپ سیرکولار چیست؟

پمپ های سیرکولار

لپمپ‌ سيرکولاتور از نوع سانتريفوژ بوده و براي گردش آب (گرم يا سرد) در دستگاه‌هاي پخش کننده حرارت يا برودت، جهت تامين بار حرارتي و برودتي ساختمان و همچنين برج‌هاي خنک کننده مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين پمپ‌ها با توجه به نحوة قرار‌گيري در مدار، به دو دسته زير تقسيم‌بندي مي‌شوند:
1ـ خطي: در اين حالت پمپ بر روي مدار نصب مي‌شود که به آنها پمپ خطي مي‌گويند. پمپ‌هاي خطي مي‌تواند تک قلو و يا دو قلو، تک دور و يا چند دور باشند.
در پمپ‌هاي چند دور و دو قلو با تغيير دور موتور يا کارکرد يک پمپ و يا هر دو قلوي پمپ ميزان هد و دبي پمپ تغيير کرده و به کمک آن مي‌توان نسبت به انرژي مورد نياز ساختمان در هر فصل در مصرف انرژي صرفه‌جويي نمود.
2ـ مکش از ته(زميني): در ظرفيت‌هاي بالا پمپ و الکتروموتور سنگين بوده و مدار توانايي تحمل وزن آنها را ندارد لذا در اين حالت آن را روي شاسي بر روي زمين قرار مي‌دهند و براي کاهش ارتعاشات از لرزه گيرهاي مخصوص استفاده مي‌شود. (پمپ‌های خطی بزرگ را نیز روی زمین نصب می‌کنند)

با توجه به اينکه سيستم‌هاي گرمايش و سرمايش يک سيکل بسته مي‌باشند لذا پمپ سيرکولاتور، فشار سيستم را بالا نمي‌برد بلکه فقط اُفت فشارهاي طولي و محلي ناشي از سيستم لوله‌کشي، شيرآلات، ديگ ، رادياتور، فن کوئل و هواساز و.. را جبران مي‌کند به عبارت ديگر هد مورد نياز (هد پمپ) برابر هد معادل مجموع افت فشارهاي طولي و محلي است. از آنجايی‌که هد پمپ بايد به اندازه‌اي باشد که آب را تا دورترين دستگاه پخش کننده حرارت يا برودت به‌گردش درآورد لذا هد پمپ را براساس افت فشارهاي طولي و محلي بحراني‌ترين مسير (که معمولاً طولاني‌ترين مسير است) نسبت به پمپ محاسبه مي‌کنيم. يعني ابتدا طولاني‌ترين مسير را پيدا و سپس افت فشارهاي طولي و محلي آن را محاسبه مي‌کنيم و براساس آن هد لازم را به‌دست مي‌آوريم.
برای کسب اطلاعات بیشتر ، پیشنهاد می شود فیلم آموزشی زیر را روئیت فرمایید.

در صورت تمایل می توانید برای اطلاعات تکمیلی به کتاب پمپ و پمپاژ کاربردی نوشته مهندس علی فاضل مدیرفنی شرکت فارس بخاران مراجعه فرمایید.