الکتروپمپ های سانتریفیوژ مکش از ته سری ETA (پمپ گریز از مرکز با مکشمرکزی) ساخت صنایع الکتروپمپ رایان
دامنه وسیع کاربرد این پمپها باعث مصرف روز افزون آنها است. این پمپها در سایزهای مختلف و در هر سایز با پروانه با قطرهای مختلف تولید میشوند. پمپهای مکشازته را میتوان بنابر نوع مصرف با موتور چهار پل (1450 دور) یا دو پل (2900 دور) انتخاب کرد.
پمپهای مکش از ته دارای قسمت اصلی زیر هستند:
1. رینگ سایشی
2. رانش
3. محفظه حلزونی
4. محور (شفت)
5. محفظه یاتاقان
6. مکش
7. پروانه
8. آببند
9. یاتاقان داخلی
10 . یاتاقان خارجی
محور پمپ
محور پمپ عامل انتقال انرژی از محرک به پروانه و تکیهگاه و محل نصب اجزاء پمپ از قبیل بلبرینگ، رولبرینگ، آببند مکانیکی و پروانه است.
پروانه
بدون شک پروانه پمپ مهمترین قسمت در پمپ گریز از مرکز است و چرخش آن باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز میشود. بهدلیل اهمیت جلوگیری از عدم توازن پروانه پمپ ناشی از توزیع غیر یکنواخت جرم حول مرکز هندسی، تمامی پروانههای مورد استفاده پمپهای مکشازته ساخت صنایع الکتروپمپ رایان با دستگاههای دقیق، بالانس دینامیکی میشوند. سنسورهای دستگاه مقدار جرم آنبالانسی و موقعیت دقیق آن را مشخص میکنند. این جرم توسط اپراتور به کمتر از چند دهم گرم بالانس میگردد که این مقدار کمتر از مقدار نابالانسی مجاز مطابق گرید استاندار است.
رینگ سایشی
بهمنظور جلوگیری از بازگردش داخلی سیال در داخل پمپ باید تا جای ممکن فاصلة آزاد میان اجزاء پمپ را کاهش داد. بهترین روش برای رفع این فواصل استفاده از رینگ سایشی است. رینگ سایشی میتواند روی پروانه پمپ و یا روی محفظة پمپ نصب شود.
محفظه حلزونی
محفظه حلزونی پمپ، پروانه را در دل خود جای داده است. حلزونی پمپهای مکشازته بهشکلی ساخته شده است که ورود و خروج جریان با یکدیگر زاویه ۹۰ درجهای را میسازند. پروانه پمپ در مرکز حلزونی قرار ندارد و محفظه پمپ به صورت مارپیچ دور آن میچرخد و هرچه به سمت خروجی پمپ نزدیکتر شویم فاصلة پروانه با حلزونی بیشتر میشود. حلزونی با شکل منحصر به فرد خود سبب تبدیل سرعت به فشار میشود.
محفظه حلزونی پمپهای اتا ساخت صنایع الکتروپمپ رایان یک تکه است و قابل انفصال است و با پایههای نگهدارنده بهصورت یکپارچه ریخته گری میشود. پایه پمپ از طریق پیچ به شاسی متصل میشود. در این پمپ این امکان وجود دارد تا بدون باز کردن حلزونی از خط لوله قسمت پشتی (پروانه، روتور و پایه یاتاقان) بهمنظور سرویس یا تعمیر جدا نمود.
آببند
همانطور که از نام آن مشخص است جهت آببندی کردن فضای لقی میان شفت و بدنه پمپ مورد استفاده قرار میگیرند. پکینگها بهصورت نوار پیوسته مربع شکل و به هم تابیده شده هستند و عموماً از جنس ازبست و یا گرافیتی ساخته میشوند و نرم و انعطافپذیر هستند تا شفت پمپ را دچار آسیب نکنند. محل قرارگیری پکینگ در قسمت کاسهنمد پمپ است و برای خنککاری و روانکاری آنها به یک نشتی جزئی و دائمی نیاز است.
آببند مکانیکی
آببندهای مکانیکی دارای دو قسمت چرخان (متصل به شفت) و ثابت (متصل به صفحة آببندی) هستند. صفحه آببند به بدنة پمپ متصل است و سطح آن با دقت پرداخت شده است. آببندهای مکانیکی در قسمت تحتانی مجهز به یک فنر هستند که وظیفة آن نگهداری از قسمت چرخان آببند است. استفاده از آببند مکانیکی هزینة اوّلیه بیشتری را نسبت به پکینگ درپی دارد لکن دارای مزایای زیادی است که از آن جمله میتوان به عدم نشتی پمپ، عمر بیشتر نسبت به پکینگ و نیاز کمتر به نگهداری اشاره کرد.
پمپ های اتا در حالت نرمال با نخ گرافتیتی تولید می شوند. در صورت نیاز امکان تحویل با آببند مکانیکی وجود دارد.
در این پمپ پمپ و محرک بایستی بهوسیله کوپلینگ روی یک صفحة فلزی نگهدارنده نصب و هممحور شوند.
هدف اصلی از ساخت شاسی پمپ سوار کردن مجموعة پمپ و محرک (الکتروموتور و یا محرک دیزل) در حالتی است که کاملاً همراستا باشند. این شاسی باید کاملاً مستحکم باشد تا بتواند مجموعه الکتروپمپ را در برابر آسیبهای حمل و نقل و تنشهای پس از نصب حفاظت کند. نقش شاسی در عملکرد صحیح و طول عمر پمپ امری انکار نشدنی است.
تاب برداشتن شاسی ضعیف و عدم حفظ تراز شفت و برهم خوردن هممحوری چیزی نیست که بتوان با یک نگاه آنرا دریافت. یک تغییر کوچک در شاسی یک پمپ 2900 دور که از 8760 ساعت یکسال 4000 ساعت آنرا کار میکند (696.000.000 دور در سال) قطعاً منجر به خرابی آن خواهد شد.
از مهمترین وظایف شاسی پمپ میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
• محافظت از مجموعه الکتروپمپ در برابر آسیبهای حمل و نقل
• حفظ تراز شفت
• مقاومت در برابر تاب برداشتن در هنگام نصب
• تحمل بارهای ناشی از گشتاور موتور، بارهای لولهکشی و سایر تنشهای وارده
• تعدیل کردن لرزش وارده
• کاهش زمان مورد نیاز برای هممحوری
• بالا بردن قابلیت اطمینان پمپ، موتور و سیل
• کاهش هزینه چرخهعمر سیستم پمپاژ
هممحوری بهمعنی در یک راستا قرار دادن محور تقارن چرخشی یک ماشین با ماشین مقابلی است که با آن کوپله میشود یعنی حالتی که امتداد محورهای چرخش (محورهای تقارن) دو ماشین بر روی یک خط قرار گیرند و به هر حالتی که وضعیت فوق را بر هم زند ناهممحوری گفته میشود.
ناهممحوری میتواند به چهار حالت اتفاق اُفتد که دو حالت آن در صفحة افق (ناهممحوری زاویهای و موازی) و دوتای دیگر آن در صفحه قائم (ناهممحوری زاویهای و موازی) میباشد. ناهممحوری زاویهای حالتی است که دو محور با همدیگر زاویه تشکیل دهند و ناهممحوری موازی حالتی است که دو محور با همدیگر موازی باشند ولی امتداد آنها در یک راستا نباشد.
خسارتهای ناشی از نا هم محوری
1. افزایش ارتعاشات
2. نشتی و خرابی زودرس مکانیکال سیلها
۳. کاهش طول عمر یاتاقانها
۴. خرابی کوپلینگها
۵. افزایش تلفات مکانیکی
بزرگترین عامل ناهممحوری استفاده از شاسی غیراستاندارد برای مجموعه پمپ و موتور است.
علاقه مندان به اطلاعات بیشتر می توانند مقاله بررسی استانداردهای ساخت شاسی و محل استقرارپمپهای سانتریفیوژ مکشازته چاپ شده در نشریه نیارش (نشریه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز) را در پایان متن دانلود نمایند.
شاسی الکتروپمپهای اتا ساخت صنایع الکتروپمپ رایان از ورق فولادی یکپارچه است و پمپ و موتور به دقت هم محور شده اند.
موارد کاربرد
• سیستمهای گرمایش و سرمایش مدار بسته
• سیرکولاسیون
• سیستمهای آتشنشانی
• سیستمهای دائم کار
• آبیاری و آبیاری تحت فشار
شرایط استفاده
• دمای سیال بین 10- الی 90+ درجه سانتی گراد
• دمای محیط حداکثر 40 درجه سانتی گراد
گارانتی و خدمات پس از فروش
کلیه محصولات شرکت صنایع الکتروپمپ رایان دارای یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش میباشند.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص انتخاب الکتروپمپ مناسب برای سیستم آبرسانی خود با ما تماس بگیرید.
برای مشاهده جزئیات و مشخصات فنی هرکدام از الکتروپمپ های سری ETA و ETA4 ساخت صنایع الکتروپمپ رایان به جداول زیر مراجعه فرمایید.
با کلیک بر روی هرکدام از مدل ها ، می توانید به صفحه مشخصات فنی هرکدام از الکتروپمپها وارد شوید
مدل الکتروپمپ ETA4
سری ETA4 32
سری ETA4 40
سری ETA4 50
سری ETA4 65
سری ETA4 80
سری ETA4 100
سری ETA4 125
مدل الکتروپمپ ETA
سری ETA 32
سری ETA 40
سری ETA 50
سری ETA 65
سری ETA 80
سری ETA 100
سری ETA 125